Thursday, June 01, 2006

Edward DeBono

Am fost ieri la conferinta lui DeBono. Conferinta, seminar, curs, nu conteaza cum alegi sa-i spui, cert e ca a fost o prezentare care mi-a placut maxim :) La ce comentarii am auzit prin sala, advertiserii si alti creativi de cariera n-au fost foarte incantati, avand deja cam toate informatiile de pe la traininguri si de prin lecturi. Pe de alta parte, mi-a facut placere sa aud lume incantata de a auzi teoria direct din gura maestrului.

Eu una am dat cu nasul de gandirea laterala si de six thinking hats doar pe google si pe answers.com, n-am citit cartea, n-am vazut filmul, astfel incat ziua de ieri mi-a prins mai mult decat foarte bine. Pe langa informatiile transmise, a fost o placere sa il ascult pe DeBono, cu accentul lui british impecabil, povestind cum a revolutionat el IBM-ul si tot felul de alte firme si cum i-au venit lui mii idei ciudate :)

Publicul era, evident, nedisciplinat... Ne-a propus diferite situatii si ne-a rugat sa gandim intai individual si apoi sa impartasim cu 'vecinii de banca'. Evident ca toata lumea incepea sa vorbeasca cu toata lumea in secunda doi. Dupa cateva incercari nereusite de a implementa regula, omul povesteste o anecdota, cam in felul urmator:

"From what I hear, you Romanians claim you have latin roots. Well, I was having this conference in Italy, and the same situation arrised: I kept asking them to think individually and they all kept talking to each other. So I reminded them they should think by themselves and then share with their neighbors. One Italian told me: 'But if I don't talk to someone, how do I know I'm thinking?' I think that's why Italy never generated many great ideas, because all Italians tell all their ideas to their friends, the friends say it's crap, so they drop the ideas."

Si totul s-a terminat apoteotic cu intrebari din public, in dulcele stil clasico-local:
Un om: - Ce parere aveti despre cartea lui Cutarescu?
DeBono: - Buna. Next!
Alt om (advertiser clar, dupa strai si dupa port): - Da cum adica creativitatea e o abilitate? Adica ce, oricine poate sa fie creativ?
DeBono: - Dupa cum am spus de la inceput, creativitatea e o abilitate si ca orice alta abilitate, unii oameni o vor dezvolta foarte mult si altii mai putin, dar oricine o poate dezvolta pana la un nivel decent.
Advertiseru' (catre vecinul lui): N-are cum, creativitatea e un talent!

Ma intreb ce fel de intrebari se pun la sfarsitul evenimentelor de tipul asta prin alte tari... Oare pe alte meleaguri oamenii chiar pun intrebari, sau fac ca la noi si formuleaza sub forma de intrebare un enunt despre ce tari sunt ei sau ce carti bengoase au citit?


PS: Multumiri 'colegei de banca' pentru ca s-a jucat foarte frumos cu mine la toate exercitiile :)

7 comments:

silvia g said...

da, cristina mica rulz.

cum pisi, nu a intrebat nimeni cum i se pare publicitatea facuta in romania? sau cat costa nu stiu ce? sau cat a fost platit sa vina? sau daca ii place bucurestiul? ca eu stiam ca astea sunt intrebarile standard...

am incercat si noi palariile alea si am esuat lamentabil. probabil pe care eu vreau sa le port pe toate mereu. dar cred ca aia neagra mi se potriveste cel mai bine.

Sandra G said...

pai vezi... daca nu le-ati auzit direct din gura lui... o sa incerc si eu sa implementez si-ti zic ce iese.. daca iese bine, vin sa va fac un training :)

cristina d said...

"tu ce palarie esti azi, pisi?" :)
Esti tare dragutza, Sandra... mai vreau sa fim colege de banca; promit ca pana la urmatorul training sa-mi curatz si eu site-ul...
Un lucru care m-a deranjat la De Bono a fost (mono)tonul scazut pe care vorbea. Recunosc, de cateva ori m-a pierdut. Noroc cu tine, care ma recuperai constiincioasa!

Sandra G said...

hehe.. my pleasure... that's my business, that's what i do :)

Trippy said...

- Da cum adica creativitatea e o abilitate? Adica ce, oricine poate sa fie creativ?

si iata revolta omului care realizeaza ca nu are nimic special, ca nu este cu nimic mai sus decat vecinul sau capra vecinului, ca nu are nimic de demonstrat nimanui din simplul motiv ca nu poate..."Nu se poate, dom'le, creativitatea e un talent"
Acum eu: Zii sa mori tu, cu doi "i"....

Yazee Jay said...

[...] tell all their ideas to their friends, the friends say it's crap, so they drop the ideas

hmm, italians must be really friendly then. but the guy has a point and it happened to last night, but the difference, I guess, is that ...well I'm a bit stubborn (donno exactly to what degree but..) and even when one of my best friends says my idea is crap, I step back for a sec and like you said sis, I agree with him/her: "ok.. YOU think my idea is crap." hihi
oh you know what i mean...

gorgeoux said...

Hehe, doua din fetele mele preferate s-au jucat frumos impreuna. Acum stiu la ce foloseste DeBono ;)