Tuesday, September 25, 2007

Sharing

Am avut o conversatie despre carti in weekend care m-a facut sa realizez ceva. Exista niste carti care imi sunt gravate pe creier. Carti pe care le-am citit si rascitit. Personaje cu care as vrea sa ies la cafele. Autori care as vrea sa-mi fie rude. Povesti pe care o sa le spun copiilor mei si / sau copiilor altora.

Particularitatea situatiei este ca desi pot povesti despre ele, desi pot face rost de traducerile in romana, nu voi putea niciodata sa impartasesc deplin experientele acestor carti cu cele mai apropiate persoane din viata mea, caci deh, sunt singura in gasca mea cu franceza ca a doua limba materna. Incerc totusi sa scriu doua vorbe despre fiecare...



Les Fleurs Bleues
,
de Raymond Queneau

Cartea asta este Queneau facand dragoste cu limba franceza, din Evul Mediu pana in prezent. Ducele d'Auge pleaca la plimbare si il viseaza pe Cidrolin, un pierde-vara din vremurile noastre, care la randul lui il viseaza pe Ducele d'Auge. Acesta ajunge in Parisul modern unde se intalneste cu Cidrolin si se intampla tot felul de chestii.

Nu am mai citit niciodata un autor care sa sustina o poveste total hilara si in acelasi timp sa creeze o cascada de jocuri de cuvinte, de metafore, de anacronisme si de mistouri aprige la adresa epocii in care a trait.

Din pacate, cred ca Les Fleurs Bleues nu are niciun sens in romana... Daca trebuie sa gasesc o comparatie, as zice ca e ca si cum te-ai apuca sa le traduci Caragiale francezilor, dar asta nici nu incepe sa descrie cam cat de genial de francez a fost Queneau.



L'écume des jours
, de Boris Vian

Povestea asta e un balon de sapun din cristal, pe care Vian il creaza cu o gingasie de nedescris. Poveste despre dragoste, despre muzica, despre filosofie, despre gastronomie, fiecare cu metaforele ei, care te fac sa-ti doresti sa traiesti in lumea aia.

Cred ca o gasiti cu usurinta in librariile noastre (Spuma Zilelor), luati-o si cititi-o cu dragul cu care pare a fi scrisa.





Electre
, de Jean Giraudoux

Da, Electra e domnisoara care o uraste pe maica'sa pentru ca l-a omorat pe ta'su si s-a cuplat cu capitanul lui si il imbarliga pe fra'su sa ii omoare pe amandoi netrebnicii. Dar nu despre asta e vorba! E vorba despre twist-ul pe care il da Giraudoux intregii povesti, despre cum invarte el frazele si cum construieste dialogurile, despre cum te face sa iubesti si sa urasti toate personajele in acelasi timp.

S-ar putea sa fiu un pic cam subiectiva in privinta acestei carti... Am jucat piesa intr-a 11-a si a iesit spectaculos, am luat super nota la oral la bacul de franceza datorita ei, asa ca s-ar putea ca dragul meu de aceasta carte sa vina mai mult din relatia pe care am avut-o cu ea :)



Huis clos
, de Jean-Paul Sartre (sau Jean-Sol Partre, cum ar zice Vian :) )

Teatru. Scurt. Genial! Am ajuns sa o citesc tot datorita celei mai tari profe de filo ever made (despre care am mai povestit). Cred ca a fost momentul in care am inceput pentru prima data sa ma intreb ce-i cu cei din jurul meu, cum ma raportez la ei, cat conteaza perceptia lor si cat nu si cam cat de f***ed up sunt relatiile interumane in general.

Cum e cand ii lasi pe ceilalti sa ajunga infernul tau, cand ii folosesti ca oglinda, cand nu esti in stare sa iesi din cochilia ta proasta in care ai intrat din educatie si in care ramai din prostie...

La noi ii zice Cu usile inchise si o gasiti cel putin la Rao intr-o culegere de teatre ale lui Sartre (care oricum merita citita cu totul :) ).



Le spleen de Paris
, de Charles Baudelaire

Am trecut de faza in care sa gust balacelile depresive ale unora sau altora. Baudelaire are totusi niste depresii superbe... Dincolo de preferata mea din aceasta culegere de poeme in proza, ansamblul mi se pare intunecat fara resemnare, cu un iz de normalitate care pe alocuri ar putea sa te induca in eroare facandu-te sa crezi ca Baudelaire era de fapt ok la capul lui, in general un montagne russe de tandrete si violenta impresionante.


Ar mai fi si Strainul lui Camus, Candide al lui Voltaire si inca cateva, dar la faza cu insula pustie, eu pe astea 5 le vreau!

9 comments:

Tausance said...

vai, m-am emotionat la sartre. dau si eu un titlu la schimb "Une baraque rouge et moche, à Venice, Amérique" -
Marie-Gisèle Landes-Fuss. Merveilloasa!

Sandra G said...

dadada, vreau! ai?

Smilla said...

mi-a mers la inima acest post, nu pentru carti in sine (pe care am sa le caut!! n-am citit nici una, asa ca abia astept sa descopar:), cat pentru senzatia aia de totala si deplina familiaritate cu o anume carte, cu atmosfera, cu personajele...

Am si eu carti cu care ma simt asa, eu le zic "carti in care locuiesc"... adevarate oaze de confort si relaxare.

Sandra G said...

mersiiii :)

pai zi de carti! as citi ceva :)

smilla said...

nici nu stiu cum sa incep, sa nu se supere vreuna ca am uitat-o sau am trecut-o pe locul doi ;))

nu exista ierarhie, doar ordinea in care imi vin acum in minte:

"La rasarit de Eden", John Steinbeck
"Mizerabilii", Victor Hugo
"Sfarsit de capitol", John Galsworthy
"Mirona", Cella Serghi
"Pitulicea", Resat Nuri Guntekin

... si Ciresarii! [volumul 4 :)]

Si inca mai descopar carti minunate (cum ar fi "Memorialul manastirii", Jose Saramago), dar astea sunt ceva special. Le aduc cu mine din copilarie si adolescenta, probabil de-aia tin la ele altfel. :-)

ralucam said...

ce tare!!! sustin tot ce ai spus, mai ales ca am citit toate cartile astea. in franceaza. in afara de florile albastre, pe care am citit-o in ro. si ai dreptate, nu suna asa cum scrie queneau in fr.

Sandra G said...

@smilla: uuuu, goody, ce de treaba am :)

@ralucam: pai nu-ti imprumutasem eu florile in fr? n-ai apucat atunci sa o citesti? ti-o mai dau o data! it's a must! :)

runbaby said...

ma bag si eu in seama; din lista lu' matale am citit doar Vian, dar am de gand sa recuperez. Donc:

1. Mandrie si prejudecata, Jane Austen
2. Jeeves intra in actiune, P. G. Woodehouse
3. Fata cu cercel de perla, Tracey Chevalier
4. Casa somnului, Jonathan Coe
5. La Medeleni, Ionel Teodoreanu

si mai am vreo 10 in top 5 :), dar cu astea as pleca pe insula any given day :)...

Sandra G said...

vaaaaai ce de treaba am! :) trebuie sa-mi iau concediu de citit! :)